Методична проблема

«Активізація пізнавальної діяльності та розвиток творчих здібностей учнів на уроках географії шляхом впровадження інноваційних технологій».

Опис досвіду роботи вчителя географії

«Творчість учителя - це постійний пошук нових ідей, творчість - це загадка яку людина загадує собі сама»

Актуальність досвіду. Наш час – це час суттєвих змін у науці, техніці, інформаційному середовищі, освіті. Суспільству потрібні люди, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють творчо мислити. Тому одним із пріоритетних напрямків політики нашої держави є турбота про обдаровану та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток. Як зазначено у Національній доктрині розвитку освіти, «Держава повинна забезпечувати розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості». Одним із вирішальних чинників розв'язання цих завдань є розвиток креативного мислення учнів.

З цього і випливає моя методична проблема: « Активізація пізнавальної діяльності та розвиток творчих здібностей учнів на уроках географії шляхом впровадження інноваційних технологій»

Вважаю, що сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Конструюючи урок, здійснюю творчий підхід – створюю щось нове, експериментую. Кінцевий результат - вартий того! Кожен урок є захоплюючим для учнів, що веде їх стежиною знань і вмінь, показує напрям руху, спрямовує діяльність, додає впевненості в діях. Прагну побудувати свій урок так, щоб учні відчули себе справжніми мандрівниками на тому материку, про який іде мова. Дбайливо добираю захоплюючі матеріали, малюнки, вірші, короткі літературні уривки. В своїй роботі використовую як традиційні форми роботи, але своєчасно поєднані з прийомами і методами навчання, так і інтерактивні сучасні технології

З досвіду роботи. Географія – єдиний шкільний предмет світоглядного характеру, який спрямований на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі і світі. І будь-яка сфера діяльності сьогодення тісно пов'язана з географією.

Моє шкільне життя запам'яталося тими уроками, які були цікавими, і в мене з'являлося бажання їх вчити. Тому, під час власної педагогічної діяльності я шукала відповідь на питання: «Як підготувати урок, щоб він був і цікавим, і плідним?».

Впровадження ІКТ в освіту суттєвим чином прискорює передачу знань та накопиченого технологічного і соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, але й від однієї людини до іншої. Сучасні ІКТ підвищують якість навчання, дозволяють людині краще і швидше адаптуватись до навколишнього середовища та соціальним змінам у ньому. Це дає кожній людині можливість отримати необхідні знання як сьогодні, так і в майбутньому постіндустріальному інформаційному суспільстві. Активне та ефективне впровадження цих технологій в навчання є важливим фактором створення системи освіти, яка б відповідала вимогам та процесу реформування традиційної системи навчання крізь призму вимог сучасного суспільства.

Специфікою географії як предмета є великий об'єм матеріалу, який необхідно опрацювати. Звісно, що увесь цей матеріал не можливо викласти в одній чи двох книжках. Якою б повною не була енциклопедія, вона не зможе помістити в себе всі знання з географії. При цьому об'єм інформації продовжує збільшуватись з кожним роком. Для того аби підготувати найбільш повний, цікавий та сучасний урок географії, вчителю необхідно опрацювати велику кількість різних джерел, починаючи від енциклопедій та закінчуючи матеріалами преси та Internet.

Географічно грамотна людина розуміє взаємозв'язок і взаємини між людьми, територією, її природою і господарською складовою. Знання географії повинні бути сплетені воєдино так, щоб кожен школяр володів умінням всебічного просторового світу. Тому принципово важливі при формуванні географічної грамотності оптимальні форми, методи і засоби навчання. Адже скільки методичних задумок вчителя деколи залишаються нереалізованими, тому що у групи учнів не виявилося, наприклад, атласів, а у вчителя необхідних карт або ілюстрацій. У таких ситуаціях педагог не може застосувати різноманітні форми і засоби навчання, тому ефективність навчання знижується.

Саме тому вчителі географії накопичують різноманітний наочно-ілюстративний матеріал: настінні демонстраційні плакати, карти, схеми, малюнки, фотографії. Але навіть найповніші «педагогічні скарбнички» не завжди дають можливість навчати так, щоб школярі сприймали світ не у вигляді набору роз'єднаних природних компонентів, а у вигляді взаємопов'язаних територіальних природно-суспільних систем.

Інтерактивні методи та форми:

  • Мозкова атака
  • Метод дискусій
  • Діаграма Вена
  • Метод «Прес»

Метод «Прес» використовує у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію щодо суспільної чи економічної проблеми, яка обговорюється. Метод надає можливість навчитися аргументовано, в чіткій і стислій формі формулювати і висловлювати свою думку з дискусійного питання.

Метод «Прес» має таку структуру та етапи.

1. Позиція «Я вважаю, що...» (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору).

2. Обгрунтування «...тому що...» (наведіть причину виникнення цієї думки).

3. Приклад «...наприклад...» (наведіть факти на доказ вашої думки, вони підсилять вашу позицію).

4. Висновки «Отже, я вважаю...» (узагальніть свою думку, про те, що необхідно робити).

  • Метод гіпотез і прогнозування
  • Рольові ситуації
  • Мікрофон
  • Кросворд
  • Читаємо і дивимося ! (Використання художньої і науково - популярної літератури, фрагментів художніх та науково-популярних фільмів).

Методичні прийоми:

  • Знайди помилку
  • Відгадай, хто я?
  • Тематичні терміни (учням пропонується записати терміни з теми за певний час)
  • Вірю – не вірю
  • Третій зайвий
  • Шпаргалки (Учні готують вдома «шпаргалки» по вивченому матеріалові, використовуючи тільки умовні знаки, малюнки).
  • Так-ні
  • Ланцюжок (учні по черзі називають терміни з теми, наступний учень повторює всі попередні і додає свій)
  • Знайди пару (Терміни і визначення розкидані окремо по класній кімнаті. Потрібно знайти до терміна відповідне визначення. Наприклад, географічні координати (назва об'єкта – координата)).
  • Встановити відповідність. (Робота в парі, групі. Учні встановлюють відповідність між термінами та їх визначеннями).
  • Ти - мені, я- тобі (Робота в парі. Учні задають один одному питання по темі уроку).
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати